Mopshonden Forum

Het Nederlandstalige mopshondenforum, alles voor en over de mopshond
Het is momenteel Za Nov 25, 2017 10:50 am

Alle tijden zijn

Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: info over shows
BerichtGeplaatst: Di Aug 20, 2013 9:16 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Misschien wat domme vraagjes, maar ik ben een leek op gebied van hondenshows.
Kan iemand mij hier mss wat info over geven? Kan je met een mops die geen stamboom heeft ook meedoen een keer 'voor de fun'?
Wij hebben een mopsje die in september 1 jaar wordt, geen stamboom, ik heb enkel een paspoort voor gezelschapshonden voor hem, kan hij dan ook meedoen? Moet hij dan ook luisteren? Ik bedoel, hij luistert wel -min of meer- :) maar moet hij ook kunnen zitten op bevel (want dat lukt niet altijd) enzo...
Misschien wat belachelijk voor sommigen onder jullie met prijzenhondjes, maar het lijkt me gewoon eens leuk om te doen voor mij en voor Boris... :D Ik weet ook niet of onze Boris aan de uiterlijke geschikte kenmerken voldoet, wil het gewoon eens proberen...

Profiel  

Berichtenonderwerp: Re: info over shows
BerichtGeplaatst: Wo Aug 21, 2013 6:50 am 
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Hier nog een beginner op showgebied.
Afgelopen weekend heb ik meegedaan aan een clubmatch van een kynologenclub in de buurt.
Daar was voor de eerste keer ook een rubriek voor rasloze honden.
Het beste kun je bij een kynologenclub bij jou in de buurt op ringtraining gaan.
Daar leert je hond om mooi te staan zodat de keurmeester hem goed kan beoordelen.
Ook leer je daar om hem op de goede manier links van je aan de riem te laten lopen dat zijn bewegingen goed te zien zijn.
Verder moet hij het toelaten dat de keurmeester hem op een tafel betast om zijn bouw te beoordelen en moet het gebit probleemloos bekeken kunnen worden.

Ik houd dit topic ook even in de gaten, want ik ben benieuwd naar erwvaringen en tips van de proffesionals onder ons en zit ook met vragen. Afgelopen weekend kreeg ik bijvoorbeeld alleen een keuringsrapport,
Maar misschien is er ook een verschil tussen officiële en onofficële shows, want ik weet dat je ook allerlei scores kan behalen zoals G (goed) ZG (.zeer goed) en U (uitmuntend).

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Aug 21, 2013 7:32 am 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Een stamboomloze hond kan niet meedoen aan een officiële hondenshow.
Meer informatie over deze shows vind je hier

Er zijn wel stamboomloze shows die door plaatselijke kynologenclubs of hondenscholen worden georganiseerd. Alleen daar gelden vaak ook de 'showregels' zoals het voorbrengen van de hond en de tafelinspectie. Uiteraard houden ze hier doorgaans rekening met minder geoefende handlers en dat de meeste honden 'huishonden' zijn.
Het zijn meer funkeuringen die verder geen betekenis hebben dan een gezellige dag samen met je hond beleven.

Ik zou zeggen ga eens een keer kijken bij een stamboomloze show. Dan kun je het zien en bepalen of jij, en niet geheel onbelangrijk je hond, het wel leuk zou vinden. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Aug 23, 2013 7:54 pm 
Heeft teveel vrije tijd
Heeft teveel vrije tijd

er zijn inderdaad rasloze en stamboomloze shows. is natuurlijk hartstikke leuk om gezellig eens aan mee te doen met je mopsje.
wat die moet 'kunnen' is in iedergeval netjes mee lopen aan de lijn. netjes staan (dus geen zit af of iets dergelijke maar juist staan ;) ) op een tafel staan en betast worden, gebit word gevoeld/getoond. balletjes gecheckt bij een reu

er is zeker een verschil tussen clubmatches en de 'echte' hondenshows zoals aankomende maastricht Marjolein,

de reuen zijn altijd eerst en na het kiezen van beste reu gaan de teven verder

in de babyklasse kan een baby: belovend (B) of veel belovend(VB) krijgen. de nr 1 baby reu en de nr 1 baby teef komen uiteindelijk weer tegen elkaar voor beste baby van het ras. de beste baby gaat door naar de ere ring

puppyklasse: hetzelfde als babyklasse maar dan voor de pups

jeugdklasse: vanaf hier kunnen ze matig(m) goed(G) zeergoed (ZG) of uitmuntend(U) halen. de beste in deze klasse krijgt een jeugdCAC (jeugdkampioenschapspunt, hiervan 3 nodig voor de titel jeugdkampioen) en moet uiteindelijk terug komen tegen de overige nummertjes 1 van het geslacht uit de volgende klasse

tussenklasse: M,G,ZG of U

openklasse: zelfde

kampioensklasse: zelfde alleen in deze klasse mogen alleen honden worden ingeschreven die al een kamp titel hebben

veteranenklasse: zelfde, voor de geweldige oudjes!

uiteindelijk komen alle nr 1 van deze klassen van het geslacht terug in de ring mits ze een U behaald hebben voor beste reu. de winnaar daarvan haalt een CAC (kampioenspunt, 4 nodig voor NL kamp titel. bestaande uit 3 volle CAC's en mogen ook 4 reserve CAC's voor mee tellen, 4 volle CAC's telt natuurlijk ook)
de 2e beste reu krijgt een reserve CAC (kwart kamp punt)
op een internationale show krijgt de 1e reu mits deze uit de tussen, open, kampioens, of veteranenklas komt ook nog een CACIB (internationaal kamp punt, hiervan zijn er 4 nodig in 3 verschillende landen) en de 2e reu een reserve CACIB

uiteindelijk komen de beste reu en de beste teef weer tegen elkaar voor beste van het ras. de beste van het ras mag door naar de erering.

nu zijn dit even snel gezegd de spelregels van nederland. in het buitenland zijn deze weer anders. bijvoorbeeld in belgie worden de kleuren beige en zwart apart gekeurd en is er voor elke kleur een aparte CAC te winnen. Een zwarte in belgie tot kampioen proberen te maken is hierdoor 'makkelijker' dan een zwarte in NL (makkelijker is een groot woord in deze zin natuurlijk) omdat de zwarte en beige hier gewoon in 1 klasse gekeurd worden. een goede keurmeester kijkt door de kleur heen, maar vaak zie je toch de beige winnen van zwart.

hoop dat je het een beetje begrijpt! en anders weet je me te vinden Marjolein ;)

en vicky, voor jullie zal het gewoon een gezellig dagje uit betekenen zonder stamboom :mrgreen: niks mis mee natuurlijk, gezellige daagjes :D

kan best zijn dat ik wat vergeten ben te melden, ff snel getypt :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Aug 23, 2013 10:08 pm 
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg Elvira.
Wat ik voorlopig moet weten begrijp ik en mochten we ooit verder komen dan de puppyklasse dan geef ik wel een gilletje ;)

Profiel  

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ] 

Alle tijden zijn