Mopshonden Forum

Het Nederlandstalige mopshondenforum, alles voor en over de mopshond
Het is momenteel Do Nov 23, 2017 1:50 pm

Alle tijden zijn

Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Voor- en nadelen castratie
BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 4:17 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Hallo allemaal,

Zoals sommige van jullie hebben gelezen, zijn wij min of meer in verwachting van een mops pupje. Super leuk natuurlijk, maar het verdiepen in aanschaf, opvoeding, kosten/onderhoud, gedrag etc. houdt natuurlijk nu niet op. Dus ik ben op het punt dat ik me verdiep in castratie. Ik zou graag jullie visie willen weten over castratie. Wat zijn de voor- en de nadelen? Welke keuzes maak je en wanneer doe je dat? Ik ben niet van plan om er ooit mee te gaan fokken, dus dat hoeft geen reden te zijn om het niet te doen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Groeten, Manon

Oh ik zie nu dat het in categorie gedrag staat.. castratie heeft wel een link met gedrag, maar weet niet of het er helemaal bij past. Weet ook niet hoe ik het kan verplaatsen.

Profiel  

Berichtenonderwerp: Re: Voor- en nadelen castratie
BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 7:20 pm 
Heeft teveel vrije tijd
Heeft teveel vrije tijd

heb hem voor je verplaatst naar algemeen! het kon ook wel bij medisch maar aan de andere kant gaat het niet over een zieke mops, dus ik dacht doe toch maar algemeen haha

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 7:23 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Dankjewel haha

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 8:30 pm 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Waarom denk je nu al na over castratie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 10:51 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Omdat ik me graag verdiep (interesse) en ik wil weten of ik (als ik dat wil) aan het einde van het eerste jaar moet doen of niet. Ik kan er veel over lezen, maar ik vraag liever de mensen met ervaring. Ik kan dan eventueel ook als ik hiervoor wel zou kiezen, rekening houden met kosten. Ik wil weten wat het doet met het gedrag en wat voor en nadelen zijn. Het kan nooit kwaad om me nu al in te lezen of wel? Als ik een hondje aanschaf, doe ik dat voor misschien wel 14/15 jaar en dan denk ik graag vooruit. Sorry, heb een beetje het gevoel dat ik me moet verdedigen.. :oops: Het is niet naar bedoelt en heb er nog helemaal geen stelling in ingenomen, maar ik ben graag goed voorbereid op alles..

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 6:29 am 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Je hebt groot gelijk hoor, verdedigen nergens voor nodig....Ik zoek (meestal) ook altijd alles ver van tevoren uit, sommige beslissingen duren nou eenmaal wat langer als de ander ;)

Mijn standpunt is doen, meteen zodra het kan (als ze zijn ingezakt) die balletjes eraf :shock:
Hij heeft er toch niets aan als ie ze niet kan/mag gebruiken :mrgreen:

Laat 't fokken maar over aan de echte fokkers en wij "gewone" mensen lekker genieten van dit geweldige ras \:D/

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 7:59 am 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Verdedigen? Ik stel toch gewoon een vraag.... :roll:

Je hebt je hondje nog niet eens dus wellicht is het helemaal niet nodig.

Ik zou het pas doen als het om gedrag- of medische redenen noodzakelijk zou zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 9:01 am 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Oké dankjewel!

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 9:59 am 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Persoonlijk vindt ik het niet zo'n rare vraag waarom je nu al denkt over castratie??
Het feit dat jij het gevoel heb dat je je moet verdedigen daar kan niemand wat aan veranderen.

Tevens moet ik wel zeggen dat wanneer je een pup hier vandaan zou halen en je zou beginnen met castratie dat ik je het hemt van je lijf vraag. En wanneer heel duidelijk naar voren komt dat er een pup gecastreerd word voor de eerste levensjaar dat er bij mij geen pup dan weg gaat.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, als een reu klem zit in zijn gedrag wordt het wat anders. Dan is het noodzaak maar dan wordt er niet over 1 nacht ijs gegaan.

Zoals je zelf zegt: Je wilt er 15 jaar van genieten dus zal er niet gecastreerd worden voor dat ze volgroeid zijn qua lengte. De mops heeft hormonen nodig om te groeien. Gun hem die tijd.
Dat is mijn persoonlijke mening!

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 11:21 am 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Oké bedankt voor je mening! Vind het fijn om te horen hoe ervaren mopshond houders/experts hierover denken! Persoonlijk ben ik erg van de natuur (heb een natuurlijke levensstijl). Ik heb hierover mijn mening en principes. Om die reden rommel ik er het liefste zo min mogelijk mee. Maar het kan zijn dat jullie goede redenen hebben om het wel te doen.

Dat ik het idee heb dat ik me moet verdedigen ligt ook aan mij. Ik ben beetje licht geraakt en dan kan ik dingen verkeerd interpreteren, vooral op internet, waarbij ik niet kan voelen wat iemand zijn intentie/houding is. Mijn excuses! Ik benoem dan vaak hoe ik me voel, dan kan ik checken of dat idee juist is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 12:19 pm 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Manonetje3 schreef:
Oké bedankt voor je mening! Vind het fijn om te horen hoe ervaren mopshond houders/experts hierover denken! Persoonlijk ben ik erg van de natuur (heb een natuurlijke levensstijl). Ik heb hierover mijn mening en principes. Om die reden rommel ik er het liefste zo min mogelijk mee. Maar het kan zijn dat jullie goede redenen hebben om het wel te doen.

Dat ik het idee heb dat ik me moet verdedigen ligt ook aan mij. Ik ben beetje licht geraakt en dan kan ik dingen verkeerd interpreteren, vooral op internet, waarbij ik niet kan voelen wat iemand zijn intentie/houding is. Mijn excuses! Ik benoem dan vaak hoe ik me voel, dan kan ik checken of dat idee juist is.

Da's grootste probleem van internet he ;)

Ik ben voor castratie/sterilisatie puur om de broodfok/ongewenste nestjes tegen te gaan, er zijn gewoon teveel asieldieren/herplaatsers ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 12:47 pm 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

joined schreef:

Ik ben voor castratie/sterilisatie puur om de broodfok/ongewenste nestjes tegen te gaan, er zijn gewoon teveel asieldieren/herplaatsers ;)

Ik ook, maar het tijdstip is een belangrijk onderdeel bij mij. Onder de jaar ben ik er fel op tegen. Daarna alsjeblieft wel. Hier wordt ook alles gesteriliseerd en gecastreerd wanneer ze niet meer inzetbaar zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 1:10 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Oke, dat snap ik. Ik wil ook graag in gebieden waar het mag, mijn mopsje gewoon los laten lopen. Ik vroeg me dan al af hoe dat gaat, straks lopen er ook loopse teefjes rond. Vast niet alle baasjes houden die dan apart.. Ongeplande nestjes zijn absoluut niet gewenst.

Zijn er veranderingen in gedrag bij castratie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 4:01 pm 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Dat ligt er aan, als de hond van zichzelf al gedragsproblemen heeft, hoeft een castratie niet altijd te helpen.
En het verschilt weer per hond, de ene wordt heel onzeker, de ander wordt er 'socialer' van.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de gezondheidsrisico's die overwogen moeten worden, zoals bijvoorbeeld een verhoogde kans op kanker of overgewicht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2014 5:07 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Hmmm stof tot nadenken. Dankjewel!

Profiel  

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn