Mopshonden Forum

Het Nederlandstalige mopshondenforum, alles voor en over de mopshond
Het is momenteel Vr Nov 24, 2017 7:27 pm

Alle tijden zijn

Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: verkoudheid mops puppy
BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2014 12:44 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Hi allemaal,

Mijn naam is Jenn en ik ben nieuw hier. Sinds drie weken heb ik mijn eerste mops ooit en ben er super blij mee!
Alleen is het zo dat ze al zeker twee weken snottert en niest. De ene dag iets erger dan de andere dag. Héél soms hoest en kokhalst ze een beetje maar dat is echt maar heel soms. Uiteraard ben ik hiermee naar de dierenarts gegaan, zij dacht aan een beetje geïrriteerdeen luchtwegen en gaf mij een antibiotica kuur van vijf dagen mee. Dit sloeg niet aan, dus ik de dierenarts weer gebeld maar die zocht er nog niet veel achter en gaf mij een vloeibare ontstekigsremmer mee die ik één keer per dag met een spuitje moet geven aan mijn pup via de mond.

Mijn vraag is eigenlijk, is dit normaal? Heeft iemand hier ervaring mee en is dit kenmerkend voor mops (pups) of stel ik me niet aan en hoort het inderdaad niet?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp/advies.

Groetjes Jenn

Profiel  

Berichtenonderwerp: Re: verkoudheid mops puppy
BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2014 5:51 pm 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Hallo Jenny,

Ik ga het op mijn manier neerzetten voel je niet aangesproken ik sta bekend om mijn directe aanpak.
Je mopsenpup hoort dit niet te hebben. Dat je mopsenpup wat reageerd vindt ik niet raar. De fokker waar ze vandaan komt daar zal ze niet 5 of 6 x per dag mee naar buiten gaan dus die weerstand loopt vanaf daar pas op. Ook het weer is omgeslagen in de tussentijd dus het zou heel goed kunnen dat ze dan verkouden worden. Zoals ik eerder zei: weerstand is nog aan het opbouwen.
Hou goed voor ogen dat wanneer je een pup van buiten naar binnen mee neemt dat je haar goed afdroogt. Natte vacht en stil zitten bijv voor de nacht waarin de temp al gaat zakken is niet bevoordelijk.

Tevens bij het lezen van jouw stukje ben ik niet hoopvol over je dierenarts. AB voor geirriteerde luchtwegen is niet nodig. Heeft ze een luchtweg infectie of longontsteking dan is het op de plaats om AB te geven maar niet voor irritatie. Tevens als dat al aan de orde zou zijn dan is 5 dagen te kort. Dat moet dan minimaal 7 dagen krijgen en tevens iets van bronchoforte of natterman hoestsiroop voor kinderen erbij moeten zijn. De vloeibare ontstekingsremmer slaat m.i. als een tang op een varken. Wat ik me als vloeibaar kan bedenken is het novacam....is dit het dan hoop ik dat je pup niet obder de 12 weken is want dat mag dan niet gegeven worden. Maar nogmaals dat zou je geven aan een pup boven de 12 weken als die verhoging zou hebben. Dit is nl een pijnstilling/ontstekingsremmer. Wat overigens de meeste NSAID's zijn.

Persoonlijk zou ik je willen adviseren om een andere DA te zoeken en een sec opinion doen. Wat je wel kan doen is vandaag of morgen even naar het kruidvat te gaan of drogist voor natterman kinderhoest siroop en haar 3 x dd 5 ml hoestsiroop te geven. Daar zal ze gelukkiger van worden en kan geen kwaad voor de verdere behandeling.

En dus antwoord op je vraag: nee jij stelt je niet aan...je heb alles al gedaan maar helaas m.i. geen goede behandeling voor je mopsje gekregen.
Succes en ik zou blij zijn te lezen als het een goede vervolg heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2014 8:53 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Bedankt voor je reactie! Ja ik heb geen ervaring met mopshondjes dus ik dacht het zal wel goed zijn. Ze heeft het inderdaad sterker na het uitlaten en heeft het dan snel koud, wij hebben hier veelal hoog gras dus haar buikje en borst wordt ook nat. Ik droog haar wel altijd af.

Het middel wat ik heb gekregen Is meloxivet - 1,5mg/ml. Dit is ter verlichting van ontsteking inderdaad en ik Had hrt verkeerd verwoord. Ze dacht ook aan een eventuele infectie of ontsteking, noet een irritatie. Dit middel mag gegeven worden vanaf vier weken en ze Is nu 12,5 week. Ik heb wel het idee dat het iets minder wordt dus ik ga het nog even een paar dagen aankijken en anders naar de (of een andere) DA. Ik zal je op de hoogte houden. Nogmaals, bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2014 7:08 am 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Welkom :D
Hopelijk is je hondje vlug terug genezen [-o<

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2014 11:32 am 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Jenn schreef:
Bedankt voor je reactie! Ja ik heb geen ervaring met mopshondjes dus ik dacht het zal wel goed zijn. Ze heeft het inderdaad sterker na het uitlaten en heeft het dan snel koud, wij hebben hier veelal hoog gras dus haar buikje en borst wordt ook nat. Ik droog haar wel altijd af.

Het middel wat ik heb gekregen Is meloxivet - 1,5mg/ml. Dit is ter verlichting van ontsteking inderdaad en ik Had hrt verkeerd verwoord. Ze dacht ook aan een eventuele infectie of ontsteking, noet een irritatie. Dit middel mag gegeven worden vanaf vier weken en ze Is nu 12,5 week. Ik heb wel het idee dat het iets minder wordt dus ik ga het nog even een paar dagen aankijken en anders naar de (of een andere) DA. Ik zal je op de hoogte houden. Nogmaals, bedankt!

Ja is ook een NSAID en is de goedkope versie van meloxidyl. Doe er maar kinderhoestsiroop bij. Zal ze blij van worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Za Aug 30, 2014 8:21 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Vandaag weer naar de dierenarts geweest, daar gaf ik aan te denken aan kennelhoest. Omdat dat een ontsteking Is van de voorste luchtwegen heb ik de vorige keer gemist dat dit inderdaad Is waar de dierenarts al aam dacht en waar ze dus de AB kuur voor heeft gekregen. De dierenarts sprak dus in artsentaal terwijl ik alleen de term kennelhoest kende. Gelukkig Is ze dus wel alert. Helaas heeft de kuur en de ontstekigsremmer niets uitgehaald dus nu Is er een monster genomen van haar neusvocht om te kijken om welke bacterie het gaat en welke behandeling We moeten nemen. De uitslag duurt ruim een week dus het Is afwachten. Gelukkig is het niet verergerd en gaat het 'slechts' om niezen en snotteren met af en toe een drige hoestbui en Is ze verder helemaal actief en heeft ze nog voldoende eetlust. Rustig aan doen met 'r en afwachten :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: Zo Aug 31, 2014 7:12 am 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Duimen we gewoon verder ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: Za Nov 01, 2014 3:46 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Ik weet niet of het hetzelfde is, maar toen onze Levi zijn tweede set vaccinaties kreeg begon hij drie dagen daarna te hoesten en kokhalzen. Mijnheer had kennelhoest opgelopen door de vaccinatie. Gelukkig na 5 dagen antibiotica was het over.

Profiel  

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ] 

Alle tijden zijn