Mopshonden Forum

Het Nederlandstalige mopshondenforum, alles voor en over de mopshond
Het is momenteel Di Nov 21, 2017 9:32 am

Alle tijden zijn

Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Voer/bakneid
BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 9:42 am 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Vind ik 't nog steeds raar dat ie 't alleen doet bij (in dit geval) varkensoren en niet bij z'n gewone "prakkie" ;)

Oren of pezen zijn ze dagen mee bezig dus, net als bij gewoon eten krijgen ze 't wanneer ik dat bepaal.

Net als bij spelen bepaal ik wanneer er word gespeeld en ook wanneer dat afgelopen is...Deze logica gebruikte ik dus ook bij het kauwen en het ging en gaat nu weer prima :-k

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 10:38 am 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Sommige dingen die zijn nou eenmaal zo zonder dat er een verklaring voor is.

Hier heb ik als voorbeeld: ik heb 2 mannen(ik heb er wel meer maar dat ter zijde)
Deze 2 kan ik bijv niet bij elkaar opsluiten maar wanneer het deurtje open is is het geen probleem. (de kooi is 135x 65 cm dus groot zat) Overdag slapen ze heerlijk naast elkaar maar er hoeft maar een ding te gebeuren zoals een deurbel of klaarmaken van voedsel en ze staan werkelijk tegenover elkaar. Maar niet bij elk trigger moment staan ze tegenover elkaar. Ik ben dus werkelijk gestopt om het geheel uit te pluizen. Wanneer er voor mij een trigger moment dreigt te komen doe ik er 1 in de kooi met de deur open en dit is dan geen probleem.
Met beide heb ik show gelopen en zelfs in drukke hallen was het geen probleem met beide. Raar maar waar!

Het gaat er mijn inziens om dat je het weet en het in je hoofd houdt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 10:55 am 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

De ene situatie is nou eenmaal de andere niet, en in elke situatie kan een hond anders gemotiveerd zijn.
Heeft niet eens altijd te maken met lekker, lekkerder of lekkerst. ;)
Daarom is het soms zo lastig de vinger op de motivatie te leggen, en dat is wel belangrijk bij een evt.
therapie of gedragsveranderingsplan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 5:37 pm 
Heeft veel te vertellen
Heeft veel te vertellen

Ten eerste moest ik wel lachen toen ik jullie berichtjes aan het lezen was!
Ik dacht namelijk dat ik de enige was die terugbijt als de hond gaat bijten haha :lol:

Bij onze mila maakt het niet uit wat ik geef gewoon eten of lekkere stokjes, oren, of wat dan ook ik mag overal aan komen en bij in de buurt komen. Soms kijkt ze wel zo van he wat doe je nou maar blijft dan gelukkig rustig wachten tot ik het teruggeef of loslaat. Hier kan ik je dus niet mee helpen, want heb deze situatie nog nooit meegemaakt.

Wat ik wel wil vragen, ik heb ook weleens zo'n varkensoor of runderoor dat weet ik niet meer gegeven, maar daarbij was het net of mila heel de tijd ging hoesten of kuchen alsof er iets vastzat in d'r keel. Ik gekeken naar het oor, maar zag er niet scherp uit en kon ook niks scherps voelen.
Ik dat oor even afgepakt en wat laten drinken enzo, en toen had ze nergens meer last van, maar na een tijdje dat oor weer teruggeven en weer hetzelfde. Heb toen dat oor dus maar afgepakt en koop voortaan iets anders lekkers, want na mijn mening ging het niet zo goed met dat oor.

Herkennen jullie dit?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 7:02 pm 
Moderator
Moderator

Ik herken dat wel ja. Ozzy krijgt ze van mij niet meer. Hij is zo ontzettend gulzig met die dingen dat je er echt constant bij moet zijn. Het laatste stuk wil hij anders gewoon ineens doorslikken bijvoorbeeld en ik ben doodsbang dat hij er in stikt. We hebben al meerdere keren een stuk uit z'n keel moeten trekken. Met andere botjes ben ik met hem ook voorzichtig en wordt het laatste stukje afgepakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 7:40 pm 
Heeft veel te vertellen
Heeft veel te vertellen

Ja dat is hier ook zo met bv pens of varkensneus ofzo dan probeert hij het eerst helemaal zacht te maken ofzo iets en wil het dan helemaal doorslikken .

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 8:22 pm 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Bram is zo gulzig dat hij alleen maar grote botten en kluiven krijgt waar hij lang op moet kauwen.
Wanneer hij bijv gedroogde kip kluifjes krijgt dan is het hap slik weg en binnen no time komt alles er weer uit. met bullepeesjes etc gebeurd dit ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Za Jul 06, 2013 11:50 pm 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Hier kregen we Chuck en Toby tegelijk als herplaatser,ik was gewend Molly en Janske gewoon in de keuken naast elkaar eten te geven,nou waren Chuck en Toby wel ondervoed,ik de eerste keer de KVV in 4 bakjes naast elkaar,dat had ik beter niet kunnen doen,Chuck vocht zich door de KVV heen,nu eet Chuck buiten in de tuin,Molly en Janske gewoon in de keuken en Toby in de hal,omdat mijn dames sneller eten wil ik niet dat ze bij Toby komen..staafjes geef ik de dames in de keuken en Chuck in de hal,ik ben bang van bullepezen en oortjes,..laatst waren de dames binnen nog niet klaar met het staafje,en Chuck kwam po door de deur,hij grommen naar Janske,en Molly liep er mee heen...piet was laatst thuis en aan het eten,zette even zijn bord op de salontafel en toen Chuck eraan zat wilde piet zijn eigen eten pakken,toen gromde Chuck naar piet,ik ben niet van op de rug leggen,want met wijzen en boze stem zou hij ook weg zijn,maar piet heeft hem even op de rug gelegd....

Profiel  

BerichtGeplaatst: Ma Jul 08, 2013 6:44 am 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Citeer:
net of mila heel de tijd ging hoesten of kuchen alsof er iets vastzat in d'r keel. Ik gekeken naar het oor, maar zag er niet scherp uit en kon ook niks scherps voelen.

Sjakie kucht en proest idd ook als ze met dat oor bezig was, net alsof er wat haartjes in 'r keel irriteerde ofzo...

Ze hebben van t weekend weer een bullepees gekregen, gaat gewoon weer prima, geen agressie te bekennen dus we stoppen maar gewoon met de oren ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: Ma Jul 08, 2013 10:24 am 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Groot gelijk,weg met die oren :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: Za Dec 14, 2013 3:35 pm 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Sinds gisterenavond vertoont mijn 1,5 jarige mops ook voernijd en agressie. Het probleem is dat hij de laatste dagen/weken gewoon TE gulzig eet, zo erg zelfs dat hij alles (zelfs de vrij grote Royal Canin korrels) in grote happen in zijn mond steekt en meteen maar doorslikt om meteen veel te hoesten en de helft terug uit te spuwen. Zo erg is het... :( Dat maagje kan dat gewoon niet aan.

Dus gisterenavond zijn eten gegeven in zijn bak in zijn bench, zoals altijd. Voederbak wegnemen, bij hem kijken als hij eet, zijn hoofd wat wegduwen uit zijn kom, ik deed het allemaal al eens eerder en hij laat alles makkelijk toe TOT GISTERENAVOND. Terwijl hij at duwde ik zijn hoofd wat weg uit zijn kom omdat hij weer alles in één keer naar binnenslurpte en doorslikte, hij begon te grommen en toonde zijn tanden, ik ging met mijn hand opnieuw naar hem en/of zijn voederbak en hij blafte er erg agressief op los en greep telkens naar mijn hand! Nog nooit meegemaakt mijn anders zo lieve en gemakkelijke mops... Het rare: als ik mijn hand terugtrek, eet hij niet verder, hij staat rechtop in de bench erg agressief naar mijn hand te kijken en blaft/grijpt vanaf het moment dat mijn hand een beweging naar zijn richting maakt. Dat gaat blijkbaar voor op verder eten?? Merkwaardig: hij beeft wat van de agressie, met het krulstaartje rechtop terwijl een bange mops zijn staart toch naar beneden moet hangen?? Voor mij dus eerder agressie dan angst. Heb nogal goed geroepen om te tonen dat ik baas ben, maar bleek fout want hij wordt nog agressiever dan. Hem voor de rest van de avond gewoon genegeerd, weggeduwd als hij tegen mij kwam zitten in de zetel, enz. Iets wat hij helemaal niet gewoon is.

Deze morgen: tweede poging want hij moet echt leren van minder gulzig te eten. WEER VAN T ZELFDE! Zelfs met de bench dicht blaft hij nog naar mijn hand als het maar naar het slot van de bench nadert. Ik duw hem weg met zijn kop uit de voederbak, wangcorrectie zoals men dat hier noemt, blijkbaar doe ik dat beter niet? Hoewel ik deed het al eerder en hij maakte daar niks van, erg verdraagzaam dus. En nu plots zo agressief, hij wordt dan precies n andere hond. En weer zo raar: het blaffen en bijten naar mijn hand gaat dan voor op de voederbak die 'vrij' is om te eten... Ik was erg kwaad dat hij zo doet en toen hij uit de bench kwam na het eten heeft hij wel een mep gekregen van mij, ik weet het verkeerd maar bijten vind ik minstens even erg.

GRAAG JULLIE ADVIES!! Zelf kwaad reageren is dus verkeerd, maar zelf toekijken en het toelaten kan toch ook niet want dan is hij de baas en niet ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Za Dec 14, 2013 4:04 pm 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Ik zou 1st eens proberen m buiten de bench eten te geven, de bench is zijn veilige plekje dus daar zou ik niet teveel mee doen.

Zet zn bak eens middenin de kamer en trek een paar (stevige) schoenen aan, mocht ie weer agressie tonen kan je rechtop blijven staan (authoriteit uitstralen) en hem zn bak op laten geven door steeds dichterbij te gaan staan en vooral niet achteruit stappen.
Mocht ie bijten, bijt ie in ieder geval in je schoen en heb jezelf geen wonden ;)

Bij Pablo heeft dit goed gewerkt want zelfs door bijten krijgt mij niet weg dus gaf hij het gewoon maar op.

Ik gebruik mn stem zo min mogelijk in zo'n geval, lichaamstaal doet meer vind ik..

(En welkom op t forum natuurlijk ;) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: Zo Dec 15, 2013 8:21 pm 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Oh oh sorry dat ik het moet zeggen, maar wat een onbegrip m.b.t. hondengedrag.
De agressie en baknijd is aangeleerd door het voer weg te willen nemen,
de hond steeds te treiteren bij de voerbak, en nu vindt hij het genoeg geweest,
en terecht. Laat de hond "rustig" zijn voer opeten, dat schrokken heeft hij aangeleerd
door alle onrust rondom het eten.
Gebruik een anti-schrok bak of doe wat warm water over zijn eten, dan geeft hij het niet
meer over, ook niet wanneer hij wat sneller eet.
Ga verder naar een hondenschool of gedragstherapeut om iets over de omgang met honden te leren.
En misschien leuk om je eerst even voor te stellen en een eigen topic te openen,
nu breek je in bij een ander.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Zo Dec 15, 2013 8:38 pm 
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Ik zou ook nijdig worden als iemand steeds mijn bord voor mijn neus wegtrekt als ik aan het eten ben... lijkt mij logisch hedrag van de hond. Ik denk dat er wat vriendelijkere manieren zijn om een hond rustig te laten eten, zoals ook al is gezegd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Zo Dec 15, 2013 10:18 pm 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

eddytruiens schreef:
Sinds gisterenavond vertoont mijn 1,5 jarige mops ook voernijd en agressie. Het probleem is dat hij de laatste dagen/weken gewoon TE gulzig eet, zo erg zelfs dat hij alles (zelfs de vrij grote Royal Canin korrels) in grote happen in zijn mond steekt en meteen maar doorslikt om meteen veel te hoesten en de helft terug uit te spuwen. Zo erg is het... :( Dat maagje kan dat gewoon niet aan.

Dus gisterenavond zijn eten gegeven in zijn bak in zijn bench, zoals altijd. Voederbak wegnemen, bij hem kijken als hij eet, zijn hoofd wat wegduwen uit zijn kom, ik deed het allemaal al eens eerder en hij laat alles makkelijk toe TOT GISTERENAVOND. Terwijl hij at duwde ik zijn hoofd wat weg uit zijn kom omdat hij weer alles in één keer naar binnenslurpte en doorslikte, hij begon te grommen en toonde zijn tanden, ik ging met mijn hand opnieuw naar hem en/of zijn voederbak en hij blafte er erg agressief op los en greep telkens naar mijn hand! Nog nooit meegemaakt mijn anders zo lieve en gemakkelijke mops... Het rare: als ik mijn hand terugtrek, eet hij niet verder, hij staat rechtop in de bench erg agressief naar mijn hand te kijken en blaft/grijpt vanaf het moment dat mijn hand een beweging naar zijn richting maakt. Dat gaat blijkbaar voor op verder eten?? Merkwaardig: hij beeft wat van de agressie, met het krulstaartje rechtop terwijl een bange mops zijn staart toch naar beneden moet hangen?? Voor mij dus eerder agressie dan angst. Heb nogal goed geroepen om te tonen dat ik baas ben, maar bleek fout want hij wordt nog agressiever dan. Hem voor de rest van de avond gewoon genegeerd, weggeduwd als hij tegen mij kwam zitten in de zetel, enz. Iets wat hij helemaal niet gewoon is.

Deze morgen: tweede poging want hij moet echt leren van minder gulzig te eten. WEER VAN T ZELFDE! Zelfs met de bench dicht blaft hij nog naar mijn hand als het maar naar het slot van de bench nadert. Ik duw hem weg met zijn kop uit de voederbak, wangcorrectie zoals men dat hier noemt, blijkbaar doe ik dat beter niet? Hoewel ik deed het al eerder en hij maakte daar niks van, erg verdraagzaam dus. En nu plots zo agressief, hij wordt dan precies n andere hond. En weer zo raar: het blaffen en bijten naar mijn hand gaat dan voor op de voederbak die 'vrij' is om te eten... Ik was erg kwaad dat hij zo doet en toen hij uit de bench kwam na het eten heeft hij wel een mep gekregen van mij, ik weet het verkeerd maar bijten vind ik minstens even erg.

GRAAG JULLIE ADVIES!! Zelf kwaad reageren is dus verkeerd, maar zelf toekijken en het toelaten kan toch ook niet want dan is hij de baas en niet ik.

Als de sodemieter proffecionele hulp erbij roepen voordat je je hond kan gaan herplaatsen. Het probleem ligt bij JOU en alleen bij JOU.
Dus als je moet meppen doe het dan om te beginnen jezelf.

Als een hond aan het eten is laat je die eten en of dit gulzig is of niet. Er zijn andere manieren. Op deze manier leer je je hond gulziger eten doordat hij maar een klein beperkte tijd krijgt voordat hij weggeduwd wordt voor zijn eten. Hij ziet jou als een bedreiging omdat jij hem niet laat gaan. Agressie is wakker geworden in hem. Dit gaat een mops niet vergeten snel. Blijf dus van zijn vreten af.
Als het gulzige eter is geef je hem meerdere malen kleine porties en laat hem eten. Als dat inhoudt dat hij zich verslikt dan moet je echt ingrijpen. Maar niet op deze manier.

Probeer het eens te vertalen naar jezelf. Jij bent in dit geval de hond en de wegtrekker is je moeder. Telkens als je wilt eten wordt je weggeduwd. Rustig eten is er niet bij want in dit geval je moeder zit je op de lip. Speelt met je vreten en jij mag niets doen want als je je moeder een klap voor der knetter geeft ben jij agressief??? Ja maar hier zouden ze ook niet aan mijn bord vreten moeten komen,.

Misschien een rare vraag: waarom mag een hond geen voernijd hebben??? Ik heb dit ook met een paar maar zolang het binnen de perken blijft vindt ik dat geen probleem. Hun bak, hum eten.

Profiel  

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn