Mopshonden Forum

Het Nederlandstalige mopshondenforum, alles voor en over de mopshond
Het is momenteel Ma Nov 20, 2017 10:04 pm

Alle tijden zijn

Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Dominantie?
BerichtGeplaatst: Ma Mar 24, 2014 3:17 pm 
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Ik ben op zoek naar wat advies en hoop dat een van jullie mij kan helpen.

De laatste week is Puksi (bijna 2 jr.) zich ineens veel dominanter aan het gedragen. Ineens bijna helemaal niet meer luisteren, veel vaker overal willen ruiken en plassen, soms agressief naar andere honden, vaker blaffen, etc. En zojuist voor mij de druppel, hij wilde tegen iemands benen aan gaan plassen! Gelukkig zag ik het aankomen en was ik het voor, maar ik vond het natuurlijk wel heel vervelend.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik zit zelf te denken aan een periode heel kort houden, even niet meer los en alle regels weer wat scherper zetten. Andere optie is om Puksi te laten castreren, maar ik weet niet of dit dan echt gaat helpen.

Wat denken jullie dat ik het beste kan doen?

Profiel  

Berichtenonderwerp: Re: Dominantie?
BerichtGeplaatst: Ma Mar 24, 2014 10:17 pm 
Heeft teveel vrije tijd
Heeft teveel vrije tijd

is er geen loopse teef in de buurt waardoor hij ineens is omgeslagen? maar inderdaad ff strak in t gareel denk ik :mrgreen: gelukkig zag je het op tijd dat ie tegen een been aan wilde plassen! hoop dat het snel weer over is

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Mar 25, 2014 10:14 am 
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Geen idee of er een loopse teef is. Maar hij "lekt" de laatste tijd ook meer uit zijn piemeltje en ik heb begrepen dat dat ook met dominantie te maken kan hebben (misschien heb ik het mis). En ook vaker last van tussenteen ontstekingen.

Vanochtend wilde ik Puksi los laten lopen op een paadje waar hij altijd los loopt. Ik liet hem los en hij draaide zich om en liep direct de andere kant op, zo een fietspad op. En voor geen meter luisteren natuurlijk. Dus uiteindelijk met veel moeite gezorgd dat hij toch kwam (ik laat hem natuurlijk niet winnen...) en toen de rest van de wandeling maar weer aan de lijn..

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Mar 26, 2014 9:44 pm 
Forumverslaafde
Forumverslaafde

Dat niet luisteren en "lekken" heeft mij gebracht tot de keuze voor castreren.
Lekken is over en luisteren terug :D
Dominant gedrag is gebleven, dat is aangeleerd gedrag.
Dat het lekken bij dominantie hoort is volgens mij niet het geval.

Tussenteenonstekingen lijken me erg vervelend trouwens. ..

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Apr 01, 2014 12:01 am 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Dit is een vet dominantie probleem. Begin weer van voor af aan bij je hond en laat duidelijk weten wie de baas is. Pissen tegen iemands benen aan houdt in dat je al wat signalen gemist heb. Dus geen bank, als laatste naar binnen, als laatste eten, jullie bepalen wanneer hij moet komen en speeltjes weghaslen en jullie bepalen wanneer er gespeelt wordt en ga met een bench werken. Ga hier zo snel mogelijk mee beginnen anders heb je straks een heel vervelend hondje.
Castreren helt hier niet tegen. Het is het gedrag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Apr 01, 2014 9:05 am 
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

MopsenMar schreef:
Dit is een vet dominantie probleem. Begin weer van voor af aan bij je hond en laat duidelijk weten wie de baas is. Pissen tegen iemands benen aan houdt in dat je al wat signalen gemist heb. Dus geen bank, als laatste naar binnen, als laatste eten, jullie bepalen wanneer hij moet komen en speeltjes weghaslen en jullie bepalen wanneer er gespeelt wordt en ga met een bench werken. Ga hier zo snel mogelijk mee beginnen anders heb je straks een heel vervelend hondje.
Castreren helt hier niet tegen. Het is het gedrag.

Bedankt voor je reactie. Alleen alles wat je zegt doe ik standaard al, dus dan weet ik niet zo goed wat ik nog meer aan moet passen. Behalve dan dat hij wel op de bank mag, maar dat is ook zijn slaapplek. En hij is dit gedrag pas gaan vertonen sinds er hier in de wijk een loopse teef rondloopt, dus lijkt toch wel daarmee te maken te hebben.

Ik ben inmiddels naar de dierenarts geweest om even te overleggen wat te doen en hij heeft aangegeven dat in dit geval castratie dan misschien toch de beste optie is. Normaal gesproken is mijn da helemaal niet van castreren en ik zelf ook niet, maar ben er nu dus wel serieus over aan het nadenken. De da heeft in ieder geval het idee dat het meeste gedrag wel zal veranderen en in ieder geval zal het lekken weggaan en dat wordt ook steeds erger.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Apr 01, 2014 1:32 pm 
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Trouwens nog even ter aanvulling. Puksi is normaal gesproken juist helemaal niet dominant en juist erg onderdanig. Hij kan altijd met alles en iedereen opschieten. Dit gedrag is van de ene op de andere dag verandert. Navraag leert dat er inderdaad een loops teefje in de buurt is en ik neem dus aan dat het daardoor komt dat hij nu anders doet.

En waar ik eerder zei dat hij agressief gedrag vertoont had ik eigenlijk neer moeten zetten dat hij corrigerend gedrag vertoont. En dit eigenlijk alleen naar onstabiele honden en onzekere eigenaren.

En ook bij honden waar hij altijd leuk mee speelt doet hij anders als er een teefje in de buurt is. Zelfs als dat teefje of nog te jong is of al gesteriliseerd is.

Maar natuurlijk ben ik blij met al jullie opmerkingen en adviezen! Dus Mar, als je hierna nog steeds denkt dat het dominant gedrag is, dan hoor ik graag meer adviezen om dat de kop in te drukken....

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Apr 01, 2014 2:20 pm 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Pissen tegen benen heeft niets te maken met hormonen. Dat is dus het punt. Dat is een gedrag probleem. Heb hier ooit zelf aan de hand gehad met een van mijn mopsen. We hebben direct een gedragsdeskundige in de hand genomen om hiermee aan de slag te gaan

Als jouw mopsje idd onderdanig ga dan nog eens overleggen om je hond te laten castreren. Onderdanige honden die gecastreerd worden worden geheel onzeker. Daar hou je geen hond meer van over. Die worden bij mij nooit gecastreerd. Je moet dus heel goed weten welk gedrag hondje je heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Apr 02, 2014 5:29 pm 
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

MopsenMar schreef:
Pissen tegen benen heeft niets te maken met hormonen. Dat is dus het punt. Dat is een gedrag probleem. Heb hier ooit zelf aan de hand gehad met een van mijn mopsen. We hebben direct een gedragsdeskundige in de hand genomen om hiermee aan de slag te gaan

Als jouw mopsje idd onderdanig ga dan nog eens overleggen om je hond te laten castreren. Onderdanige honden die gecastreerd worden worden geheel onzeker. Daar hou je geen hond meer van over. Die worden bij mij nooit gecastreerd. Je moet dus heel goed weten welk gedrag hondje je heb.

Hmmm stof om over na te denken!! Bedankt...

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Apr 15, 2014 10:58 am 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Graag gedaan. Helaas vertellen de DA's je nooit alles en is alles vaak zwart wit in hun ogen, jammer genoeg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Mei 06, 2014 11:02 pm 
Mops-o-holic
Mops-o-holic

Als je laat casteren ben je wel meteen van het gedrag met loopse teven in de buurt af ...hier is alles gecastereerd ,en gestereliseerd ...ik vind het een voordeel ,

Profiel  

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Reageer op onderwerp  [ Array ] 

Alle tijden zijn